onsdag 18 januari 2012

LäkemedelsVärlden



Jag har den senaste veckan bland annat arbetat med ett uppdrag för LäkemedelsVärlden på tema "Medicintekniska framtidsvisioner". Jag skulle alltså fundera ut bildliga förslag på hur till exempel "smartphones", skulle kunna användas som hjälpmedel och arbeta förebyggande inom vård och omsorg. 
-"Tänk StarTrek!", uppmanade min kund ...  samtidigt som de inte önskade 60-talets modell, utan en modernare variant.

Jag gnuggade alltså mina geniknölar, fotograferade och jobbade med mina bilder i photoshop. Jag funderade bland annat på en hologramfunktion, som varnar för patienten när den behöver medicin till exempel (genom att bära ett armband eller en textilie som känner av puls och andra olika nivåer i kroppen). Jag fick många "ljusa" idéer som gärna någon tekniker får utveckla (om de inte redan håller på). Jag ordnade bild på en röntgenfunktion och linnet som visar olika kroppsvärden (jag tror just dessa funktioner redan finns och är under utveckling). Jag fick förstås fler idéer än jag visar på mina bilder, till exempel en app som avslöjar om hudförändringar bör kontrolleras av läkare eller ej, snabbfunktion för bildsamtal med läkare (så du kan visa upp din krämpa) och andra spännande funktioner. Några få av dem skapade jag bilder på och levererade till min kund.

Jag visar här den första bilden jag ordnade, och som min kund också gillade. De önskade dock motivet i en annan vinkel (framifrån, som omslagsbild). Dessutom hade jag inte koll på vid vilken medicinsk nivå som hologrammet bör göra insulin-varning (för en diabetiker). Så detta är ingen korrekt blodsocker-nivå att varna för. Självklart presenterar jag korrekta värden på de levererade bilderna.

Hur slutresultatet blev kommer jag visa när LäkemedelsVärlden kommit ut i handeln!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar